سرمقاله (آذر ۱۳۹۵)

editorial-38دوستان گرامی، خواهش می کنم ابتدا نگاهی به صفحه ۳۷ نشریه و لیست بارکد کالا بیندازید و سپس سرمقاله را مطالعه بفرمائید

هنگامی که در مدت یک سال دو بار در هنگام جراحی ایمپلنت مواجه با عدم تطابق پیچ پوشاننده و فیکسچر ایمپلنتی شدم که چندین سال از آن با اطمینان در بیمارانم استفاده می کردم بسیار دل نگران شدم. مسئولیت درمان در بیماران چه به لحاظ انسانی و وجدان پزشکی و چه به لحاظ قانونی و تعهدات حرفه ای بر عهده پزشک معالج است و تاوان حیثیتی و مالی و روانی مشکلات ناشی از درمان بیمار را پزشک می پردازد.

پزشک نمی تواند با بی اطلاع نشان دادن خود از بدلی بودن یا استاندارد نبودن سازه ایمپلنت خود را تبرئه کند. پزشک وظیفه دارد هنگامی که نام کشور سازنده ایمپلنت را به بیمار می گوید صداقت خود را نشان دهد و به آن چه می گوید اطمینان داشته باشد. بیمار به او ( نه به شرکت وارد کننده) اعتماد کرده است و اوست که پاسخ گوی وجدانی و قانونی است.

با توجه به این که شرکت وارد کننده این ایمپلنت در طی ده سال گذشته یکی از پر فروش‌ترین ایمپلنت‌ها در کشور بود و در اکثر کنگره های دندان پزشکی از اسپانسرهای مالی اصلی بود و غرفه بزرگ تری در نمایشگاه های کنگره های انجمن های علمی داشت این تصور در من ایجاد شد که شرکت معتبر و کالای وارداتی آن از استانداردهای لازم برای استفاده در بیماران برخوردار است.

 در نامه ای به شرکت مربوطه به طور رسمی خواستم که با توجه به تکرار این اتفاق در طی یک سال علت آن را توضیح دهد. تاکنون که یک سال و نیم از نخستین نامه ام به شرکت گذشته است هیچ پاسخی به من داده نشده است. بنابراین به این نتیجه رسیدم که شرکت برای کسب سود بیشتر محصولاتی را به کشور وارد می کند که در روند تولید، در مرحله کنترل کیفیت خود مسئله‌دار هستند

در بازار فروش ایمپلنت، همه شرکت های وارد کننده ایمپلنت ادعا می‌کنند که کالای وارداتی آنان بهترین کیفیت را دارد. بسیاری نیز با پیش کشیدن انواع و اقسام آفرهای مسافرتی خود سعی در جذب مشتری دارند به طوری که در آخرین شمارۀ خبرنامه انجمن علمی دندان پزشکی ایران در تبلیغات یکی از شرکت‌های ایمپلنت که در یک صفحه طراحی شده تمام صفحه به آفرهای مسافرت نوروز ۹۶ اختصاص یافته و فقط به زحمت می توان در آن تصویر فیکسچر یک ایمپلنت را یافت.

 سرانجام تصمیم گرفتم که با هدف آشنایی بیشتر با سیستم های جدیدی که در ۳-۲ سال اخیر وارد بازار شده اند بررسی ای انجام دهم. کنگره سالیانه انجمن علمی ایمپلنتولوژی در تاریخ ۳۰-۲۸ مهرماه در هتل المپیک و به ریاست دکتر ابوالحسن مسگر‌زاده جراح دهان و فک و صورت با عنوان عوارض و شکست های ایمپلنت برگزار شده بود. بنابراین روز جمعه ۳۰ مهر‌ماه به نمایشگاه که عمدتاً از غرفه های تعدادی از شرکت‌های وارد کننده ایمپلنت تشکیل شده بود رفتم. پس از پرسش در باره ایمپلنت از مسئولین غرفه ها خواستم که فیکسچر معرفی شده را در بسته بندی ای که به پزشک ارائه می شود، نشانم دهند. در چندین مورد اظهار داشتند که در حال حاضر بسته ها را در دسترس ندارند و در مواردی دیگر بر روی بسته های ایمپلنت های عرضه شده در نمایشگاه بارکد کالا درج نشده بود.

در همه کشورهای دنیا داشتن بارکد برای همه کالاهای تولیدی قانونی و به ویژه اقلام بهداشتی و دارویی که وارد بدن می شوند الزامی است. این بارکد، کشوری که ساخت آن کالا را با معیارهای خود پذیرفته است معرفی می کند. در واقع اصل و نسب کالا را مشخص می کند.

در شرایطی که روز به روز آمار اعلام شده، موارد شکست ایمپلنت های بیشتری را نشان می دهد، بیش از طرح درمان و انتخاب مناسب بیمار که بالطبع نیاز به دانش و مهارت‌های لازم را طلب می کند نداشتن استانداردهای لازم برای کالاهایی که مستقیماً در بدن وارد می شوند می تواند به عنوان بزرگترین علت شکست درمان عنوان شود. در ایمپلنت حتی می تواند علاوه بر تخریب موضعی بافت های نرم و سخت پیرامون، موجب عوارض ناشناخته دیگری نیز در بدن شود که در آینده مشخص خواهد شد. حال اگر کالایی با این حساسیت، هویت مشخصی نداشته باشد تکلیف چیست؟!

بی‌شک یکی از مواردی که می بایست انجمن‌های موجود دندان پزشکی نسبت به آن حساسیت نشان دهند کنترل بر استانداردهای لازم در کالاهای پزشکی و به ویژه این نوع کالاهاست.  متاسفانه سمت و سوی فعالیت های تجاری و نمایشگاهی در انجمن های علمی سمت و سویی مخالف این آماج و این گونه حساسیت ها دارد و گاه بالاترین افتخار یک انجمن علمی به تأیید یک آدامس و گرفتن چند عکس همراه با حق الزحمه تاییدیه ختم می شود.

برای حفظ حیثیت حرفه ای و برای این که در آینده مشکلات ناشی از بی کیفیتی مواد مصرفی استفاده شده در بیمارانمان که می تواند موجب شکست درمان و انواع و اقسام عوارض شناخته شده و ناشناخته شود گریبان ما پزشکان معالج را (نه گریبان شرکت فروشنده را ) نگیرد توجه به بارکد روی کالا می تواند به عنوان حداقل، اطلاعات اولیه کالا را در اختیارمان بگذارد.

دکتر میترا  میرمحمدی



بدون دیدگاه

دیدگاه شما (لطفاً از Internet Explorer استفاده نکنید):





*